پارسی، ترجمه و ویرایش

نکاتی دربارۀ نگارش فارسی، تایپِ درست و ترجمه (اکبر خرّمی)

پارسی، ترجمه و ویرایش

نکاتی دربارۀ نگارش فارسی، تایپِ درست و ترجمه (اکبر خرّمی)

نرم‌افزار رایگان چینش دلخواه کلیدهای کیبورد

پیشتر، در پُـست دیگری، دربارۀ نرم‌افزار Keyboard Layout Manager توضیحاتی داده‌ام. آن نرم‌افزار نیاز به فعال‌سازی دارد، که البته اطلاعات لازم برای این کار را هم در همان پست نوشته‌ام.

نکتۀ جدید این است که سازندۀ همان نرم‌افزار اکنون نگارش رایگانِ آن را هم تولید کرده و در اختیار کاربران گذاشته است. این برنامه به پرداخت هیچگونه پولی برای ثبت نیاز ندارد و کاملاً رایگان است.

این برنامه با نام Lite عرضه شده است:

 

NEW: Lite edition of this program is now freeware. You can download and use this edition without any registration fee.

لینک دانلود نرم‌افزار Keyboard layout Manager نگارشِLite :

پیش از دانلود، توجه داشته باشید که ویندوز شما ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی.


دانلود از سایت سازنده (لینک اصلاح شد.)

 لینک کمکی [۳۲ بیتی] (در صورت خراب بودنِ لینک سایت سازنده)

 لینک کمکی [۶۴ بیتی]

 لینک فایل خروجیِ کیبورد (برای import کردن)

 آموزش مصوّر تصحیح کیبورد فارسی


حتماً آموزش مصوّر تصحیح کیبورد فارسی (یعنی چگونگی استفاده از همین نرم‌افزار) را از اینجا دانلود و مطالعه نمایید؛ فقط ۴ صفحه با شکل و فونتِ درشت!)


این هم لینک فایل خروجیِ کیبوردِ من که جای همۀ حروف و نشانه‌ها را اصلاح کرده‌ام. مثلاً نیم‌فاصله یـــا فاصلۀ مجازی از ترکیب کلیدهای شیفت و فاصله (Shift+Space bar) تایپ می‌شود.


***********



مطالب زیر را نیز در همین وبلاگ مشاهده بفرمایـیـد:


نکات نگارشی و تایپی – ۲

غلط‌های تایپی

مشکلات ما ایرانیــان در استفاده از فونت

مقایسۀ شکل «ـۀ» فارسی در چند فونت

تفاوت کاراکترهای فارسی با عربی

دانلود ۵ دسته فونت فارسی منطبق با استاندارد یونیکد

انواع خط فاصله  (Em dash, En dash, Hyphen)

نیم‌فاصله یـا فاصلۀ مجازی (zwnj) در تایپ فارسی


نظرات 17 + ارسال نظر
شیرین سه‌شنبه 17 بهمن 1402 ساعت 11:26

سلام وقت بخیر. یک سوال من ویندوزم 11 هست و خیلی واسم جدید هستو این مسیری که میگید برای نصب کیبورد نمیتونم پیدا کنم. امکانش هست بتونید به من کمک کنید؟

سلام.
وقت شما به خیر.
چطور می‌توانم به شما کمک کنم؟ اگر سؤالی یا مشکلی دارید، بفرمایید.

اشکان چهارشنبه 31 خرداد 1402 ساعت 12:23

واقعا ممنون دو ماه بود دنبالش بودم

درود.
خواهش می‌کنم. خوشحالم که برایتان سودمند بوده است.

کیوان جمعه 20 خرداد 1401 ساعت 04:14

access violation at address 0048fe92 in module klm64.exe

این ارور رو میده
ویندوز 10 - 64 بیت

احتمالاً فایل را در مسیری با آدرسِ فارسی گذاشته‌اید. همۀ مسیر باید انگلیسی باشد.

MohammadReza دوشنبه 16 اسفند 1400 ساعت 01:13

سلام و عرض ادب
ببخشید من دوتا سوال داشتم
اول اینکه چطور میتونم تنظیماتی که با این برنامه‌ اعمال کردم که رو کلا پاک کنم؟ مثلاً من جای چندتا دکمه رو عوض کردم و... ولی الان می‌خوام کیبوردم برگرده به همون حالت اول باید چیکار کنم؟؟
دوم اینکه چجوری باید نیم‌فاصله رو تنظیم کنم
تو فایل پی‌دی‌اف آموزشی که گذاشتید توضیح داده نشده
اون گزینه نیم‌فاصله رو پیدا نمیکنم تو نرم افزار
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام.
۱- برنامه را حذف (uninstal) کنید تا همۀ تنظیمات کیبورد به حالت قبل برگردد. همین!
۲- برای تخصیص کاراکتر نیم‌فاصله به ترکیبی از کلیدها می‌توانید نخست آن ترکیب را انتخاب کنید، سپس در پنجرۀ کاراکترها به subset شمارۀ ۳۲ بروید و از آنجا خانۀ سیزدهم از بالا سمت چپ را انتخاب کنید (یعنی همان که می‌شود 200C). کمی حوصله می‌خواهد؛ می‌دانم!

شاهین سه‌شنبه 26 بهمن 1400 ساعت 12:11

سلام. همه مشکلها بعد از نصب حل شد، اما مشکل نیم‌فاصله‌ام حل نشد. چطوری میتونم شخصی‌سازی کنم؟

سلام.
قاعدتاً اگر فایل خروجیِ کیبوردی که در وبلاگ گذاشته‌ام (یعنی خروجی کیبورد خودم) را در نرم‌افزارِ اصلی فراخوانی (import) کرده باشید، نیم‌فاصله هم باید تعریف شده باشد، یعنی ترکیب شیفت و فاصله.
اگر خودتان بخواهید شخصی‌سازی کنید، باید به روشی که در فایل پی‌دی‌افِ آموزشی توضیح داده‌ام عمل کنید.

با احترام.

بهداد میرزایی سه‌شنبه 9 آذر 1400 ساعت 01:02 https://t.me/shahnamehshenasi

دورد بر شما. از وبلاگتان، به ویژه مطالب مربوط به فونت فارسی، بهرهٔ فراوان بردم و از علاقهٔ شما به خدمت به زبان فارسی خوشم آمد. ولی در یکی از جمله هایتان یک اشکال نگارشی میبینم که اخیراً در فارسی خیلی رایج شده است و نادرست است. جملهٔ شما: «سازندۀ همان نرم‌افزار اکنون نگارش رایگانِ آن را هم تولید و در اختیار کاربران گذاشته است». فکر نمیکنید «تولید کرده است» درست است و حذف دنبالهٔ آن بدون هیچ قرینهٔ لفظی یا معنوی نادرست است؟ از هرکسی پرسیده ام دلیل این حذف چیست، کسی جوابم را نداده است. مردم، فقط تقلید کورکورانه و بدون اندیشه میکنند، ولی از کسانی همچون شما انتظار دیگری میرود.
سپاس. شاد باشید.

درود.
سپاس بابت لطف شما و نیز بابت تذکرِ درستی که دادید. کاملاً حق با شماست. من هم آن جمله را اصلاح کردم.
پاینده باشید.

علی پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1400 ساعت 22:50

سلام خسته نباشید
فایل رو با چه نرم افزاری باید باز کنم.
خودش باز نمیشه؟

سلام.
۱- فایل نصبیِ برنامه در واقع یک فایل اجرایی (exe) است و با دوبار کلیک روی ان باز می‌شود.
۲- فایل خروجی کیبورد قرار نیست خودش باز شود. وقتی برنامۀ اصلی را نصب و اجرا کردید، از درون آن برنامه این فایل را پیدا و وارد (یا import) کنید.
۳- فایل راهنما هم که پی‌دی‌اف (PDF) است.

باز هم اگر مشکلی بود، بفرمایید.

علی جمعه 21 آذر 1399 ساعت 21:07

خیر از جوانی‌ات ببینی!
تنها مشکلم با صفحه‌کلید استاندارد فارسی،‌ نداشتن سریا (ۀ) بود که به‌لطف شما، حل شد!
اگر نظرتان را در سایت ویراستاران نمی‌دیدم، در جهل مرکب ابدالدهر می‌ماندم!

درود بر شما.
خدا را شکر.
ممنون از لطف شما.

شهرام جمعه 31 مرداد 1399 ساعت 16:28

سلام
متاسفانه درست نمیشه خطا میده.
خطای
access violation at address 0048fe92 in module klm64.exe

سلام.
در چه مرحله‌ای پیام خطا می‌دهد؟ نصب نرم‌افزار یا وارد کردنِ فایل کیبورد؟
توجه داشته باشید که در آدرسِ فایل نباید حروف فارسی استفاده شده باشد، یعنی نام پوشه‌ای که فایل را در آن ذخیره کرده‌اید نباید فارسی باشد، در هیچ کجای مسیر.

سشئش یکشنبه 6 مرداد 1398 ساعت 20:27

سلام
من موفق نمیشم نصب کنم قبلاً که ویندوزم 32 بود به راحتی نصب میشد الان که لب تابم رو عوض کردم و ویندوز 64 دارم بهم خطای ویندوز میده و نصب نمیشه. لطفا راهنمایی کنید. من ویراستارم و بدون اصلاح صفحه کلید به مشکل جدی برمی خورم.

سلام.
احتمالاً از نسخۀ ۳۲بیتی استفاده می‌کنید؛ آیا مطمئنید نسخۀ ۶۴بیتی را دانلود کرده‌اید؟

حسین یکشنبه 18 شهریور 1397 ساعت 18:07

سلام. دمتگرم، عالی بود

سلام.
قربان شما.

behnam چهارشنبه 28 تیر 1396 ساعت 07:47

بسیار عالی و متشکرم :-)

خواهش می‌کنم.
زنده باشید.

ایمان چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 11:59

ممنونم، الان دارم با چیدمان دلخواه خودم رو صفحه‌کلید این نظر رو می‌گذارم:)
در مورد پاسخ شما هم بگم که ببخشید که اون‌یکی پنجره رو ندیدم(آخه پشت پنجره اولی بود)

فقط یه سوال یه کم بی‌ربط هم دارم: می‌دونین چطور می‌تونم از این تنظیمات یه فایل نصبی هم درست کنم؟
آخه این برنامه مستقیما تنظیمات رو روی سیستم اعمال می‌کنه و فایل نصبی نمی‌سازه.

خدا را شکر که مشکل حل شد.
تا امروز راهی برای ساختن یک فایل نصبیِ سرراست برایش پیدا نکرده‌ام؛ اما اگر روزی موفق شدم، حتماً آن را روی وبلاگم خواهم گذاشت.
شما هم اگر راهی پیدا کردید، لطفاً به من هم خبر دهید.
سپاس.
اکبر خــرّمی

ایمان چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 09:39

سلام
ممنونم از برنامه‌ای که معرفی کردی
راستش مشکل من با این برنامه اینه که نمی‌تونم جای کلیدها رو عوض کنم
کیبورد من توی سربرگ option سومی هست که بالای اینتر هم یه کلید داره(پ) و می‌خوام جای «پ» و «ژ» رو عوض کنم ولی نمیشه
میشه کمکم کنین؟
ممنونم

سلام.
وقتی برنامه را باز می‌کنید، دو پنجره باز می‌شود: یکی کلیدهای کیبورد شما را نشان می‌دهد و دیگری همۀ کاراکترهای موجود در زبان‌های مختلف را.
شما باید روی کلیدی که می‌خواهید تغییرش دهید کلیک کنید و بعد در پنجرۀ کاراکترها دنبال آن حرف (یا کاراکتر) جدید بگردید. وقتی آن را پیدا کردید، رویش کلیک کنید و برگردید در پنجرۀ اصلی دکمۀ OK را بزنید و تمام.

مطلوب پنج‌شنبه 3 تیر 1395 ساعت 18:09

سلام
من موفق شدم با این برنامه مشکل انداختن نیم‌فاصله رو shift space رو حل کنم. خدا خیرتون بده.
حالا دو تا سؤال دارم. اولی: ظاهراً این تغییر فقط در محیط word کار می‌کنه و نه در محیط اینترنت. همین الان که دارم اینجا تایپ می‌کنم نمی‌دونم ویرگول کدوم کلیده! برای این هم راه حلی دارید یا نه؟
دومی: من مدتهاست به برنامه‌ی tray layout عادت کردم و باهاش جای کلیدهامو به‌طرزی کمی غیرمعمول تغییر دادم. حالا می‌خوام روی کامپیوتر شرکت هم همون تغییرات رو ایجاد کنم. درواقع مشکلم از اونجا شروع شد که برنامه‌ی محبوبم اینجا کار نکرد! و استادم آقای باقری این صفحه رو بهم معرفی کرد.
به‌نظر میاد توی این برنامه هم امکان تعریف کردن مجدد کلیدها هست. مشکل اینه که نمی‌دونم کلید شیفت چطور کار میکنه. مثلاً می‌خوام ویرگول رو بندازم رو shift+p. چه کار باید بکنم؟
خیلی طولانی شد. دم شما گرم که راهنمایی می‌کنید.

سلام.
پاسخ کامل به ایمیل شما ارسال شد.

رسولی پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 01:38

واقعا ممنون از مطلب خوب و کاربردی و کاملی که گذاشتین به من خیلی خیلی کمک کرد بدون هیچ دردسری. واقعا ممنونم خدا خیرتون بده.

آقا یا خانم رسولی،
خواهش می‌کنم. خوشحالم که مطالب برای شما سودمند بوده است.

غزل پنج‌شنبه 26 فروردین 1395 ساعت 15:46

با سلام
بعد از نصب و import کردن، پیام log off برایم نمیاید،ممنون میشم راهنماییم کنین. با تشکر

سلام.
همانطور که در فایل PDF راهنمای نصب هم گفته‌ام، باید در شروع برنامه، وارد برگۀ دوم یعنی options بشوید و در آنجا گزینۀ show reboot dialog را تیک بزنید.
امتحان کنید، اگر پاسخ نداد دوباره تماس بگیرید.
موفق باشید.
خــرّمی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد